loading...
Csp|20m0D
Ali ; ArcadioN بازدید : 65 شنبه 26 دی 1394 نظرات (0)

كودكان نارس معمولا كم اشتها تر هستند . اما به دفعات شير دهي بيش تري نياز دارند . اين كودكان معمولا زياد مي خوابند و ممكن است حتي اگر نياز به شير داشته باشند بيدار نشوند و شير نخواهند . بنابراين بايد هر سه ساعت يك بار اين كودكان را بيدار كرد و به آنها شير داد .

شیردهی به نوزاد

شیردهی به نوزاد

 

شیردهی به نوزاد از سینه بسیار لذت بخش است . با این کار بهترین تغذیه ای را که خداوند در اختیارتان گذاشته به کودک می دهید . بنابراین اگر در روزهای نخست در  شیردهی به نوزاد با مشکلاتی مواجه شدید نا امید نشوید . شما و کودکتان باید یک مهارت جدید را با هم یاد بگیرید . اگر در ابتدا به نظر می رسد که نوزادتان نمی داند چطور مک بزند یا به مدت طولانی مک نمی زند صبور باشید . سختی کار فقط در حدود یک هفته اول است . پس از آن ماه ها تغذیه ای موفق و رضایت بخش پیش روی خواهید داشت . که امتیازات زیادی برای کودکتان دارد .

اصول اساسی شیردهی به نوزاد

در نخستین روزهای پس از تولد نوزاد سینه های شما شیری زرد رنگ و رقیق به نام آغوز تولید می کند که نسبت به شیر بعدی پروتئین بیش تری دارد و منبعی غنی از آنتی باد ها می باشد . که در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر مطلوبی دارد .

شما می توانید در همان ساعات اول پس از زایمان نوزادتان را با شیر خود تغذیه کنید و به شیردادن به  نوزاد بپردازید .

اگر تحت عمل عمل سزارین بوده اید در اولین فرصت پس از به هوش آمدن در حدود 4 تا 6 ساعت می توانید نوزاد را با شیر خود تغذیه کنید. در این مدت نوزاد به هیچ یکی از مایعات دیگر مانند شیر خشک یا آب قند نیاز ندارد .

هنگام شیر دادن توجه کنید که هم شما و هم نوزاد در وضعیتی مناسب نشسته یا دراز کشیده باشید . تا حد ممکن تماس پوستی را حفظ کنید . در هنگام شیر دادن یک لیوان نوشیدنی یا شیر گرم نزدیک دستتان قرار دهید .

در وضعیتی راحت و عمودی بنشینید. می توانید زیر کودک بالشی قرار دهید تا وزن کودک روی آن بیفتد . کودک را تا سینه تا بالا بیاورید با لمس گونه نوزاد که نزدیک شماست او به طرف شما بر میگردد سر او را به طرف سینه تان نزدیک کنید تا چانه اش روی سینه شما قرار گیرد. نوک سینه تان را به داخل دهان او هدایت کنید. بگذارید هاله تیره رنگ اطراف نوک سینه تان نیز در دهان کودک قرار گیرد .

اگر کودک از زاویه دید شما نوک سینه را درست گرفته باشد خواهید دید که آرواره هایش کاملا باز است و گیجگاه و گوش هایش حرکت می کند . مواظب باشید که فشار روی سینه روی بینی کودک مانع از تنفس راحت او نشود. هنگام شیر دادن ممکن است جریان گرم شیر را به صورت سوزش در سینه احساس کنید گاهی ازسینه دیگر شما شیر شروع به چکیدن می کند . بگذارید کودک تا وقتی می خواهد از سینه اول شیر بخورد و آن را خالی کند . سینه ای که خالی از شیر شده است کوچک تر وسبک تر به نظر می رسد . گاهی هم چنان که کودک سینه را در دهان نگه داشته است شیر نمی خورد پس از چند دقیقه که دیدید دیگر شیری وارد دهانش نمی شود انگشتتان را گوشه دهان او بگذارید ت سینه شمارا رها کند . دفعه بعد که به کودک شیر می دهید ابتدا او را سمت دیگر سینه تان بگذارید تا میزان تحریک سینه ها یکسان گردد .

باید به کودکتن امکان دهید که پس از هر بار شیر خوردن اگر هوای بلعیده آن را بیرون دهد . هوایی که کودک می بلعد ممکن احساس سیری کاذب او شده و یا باعث نفخ و دل درد گردد .

کودکان نارس و شیردهی به نوزاد

کودکان نارس معمولا کم اشتها تر هستند . اما به دفعات شیردهی بیش تری نیاز دارند . این کودکان معمولا زیاد می خوابند و ممکن است حتی اگر نیاز به شیر داشته باشند بیدار نشوند و شیر نخواهند . بنابراین باید هر سه ساعت یک بار این کودکان را بیدار کرد و به آنها شیر داد .

اگر می توانید وقتی کودکتان در بیمارستان است شیر خود را دوشیده و برای او نگه دارید، در این صورت می توانید به محض اینکه او را به خانه آوردید با شیر خودتان تغذیه کنید . برای کمک به او می توانید کمی از شیر خودتان را بدوشید تا نوک سینه بیرون بزند و کمی از شیر روی سینه بمالید تا کودک طعم ان را بچشد .

جالب است که بدانید ترکیبات شیر مادرانی که نوزاد نارس به دنیا می آورند با ترکیب شیر مادرانی که نوزاد کامل به دنیا می آورند تفاوت دارد؛ این شیر برای نوزاد نارس بسیار مناسب است .

اصول اساسی شیردهی به نوزاد

شیردهی به نوزاد و تمرین های ورزشی

چند هفته پس از زایمان می توانید شروع به ورزش کنید . تمرین های سبک نه تنها اثر سوئی بر شیر دهی ندارد بلکه باعث می شود اندام متناسبی پیدا کنید . و همچنین توان جسمانی شما نیز بالا خواهد رفت . ورزش سخت و شدید تولید اسید لاکتیک را در عضلات شما سبب می شود که شیرتان را رش مزه می کند و برای کودکان نا مطلوب است . اگر ورزش های سخت انجام می دهید باید قبل از ورزش و یا حدود 90 دقیقه پس از آن به نوزاد خود شیر دهید .

نگرانی در مورد کافی بودن شیر در شیردهی به نوزاد

اگر تصور می کنید کودکتان به حد کافی شیر نمی خورد نگران نباشید در این باره می توان به خود او اعتماد کرد .

اگر نوزادتان بر اساس منحنی رشد خوب وزن می گیرد و رشد قدی او هم مناسب است می توانید از تغذیه او مطمئن شوید یا هر بار با مراجعه به پزشک کودک یا مراکز بهداشتی درمانی قد ، وزن و دور سر کودک را اندازه گیری نموده و منحنی رشد که در کارت رشد او موجود می باشد نیز ثبت شود .

شیردهی به نوزاد در زمان بیماری

مشکل اصلی تغذیه با شیر مادر برای مادری که بیمار است ضعف او در به آغوش گرفتن نوزاد برای شیر دادن می باشد . در این زمان کمک اطرافیان و همسر اهمیت زیادی دارد . به گزارش آسان طب اگر باید نوزاد از شما جدا شود می توانید شیر خود را بدوشید و فرد دیگری مانند همسرتان شیر را به کمک فنجان یا شیشه به نوزاد بدهد.

اگر نباید شیر خودتان را به کودک دهید همچنان شیر خود را بدوشید و دور بریزید این کار مانع از قطع شدن جریان شیر می شود و وقتی که بهبود یافتید می توانید باز هم کودکتان را شیر دهید .

اگر پزشک داروی خاصی برای شما تجویز کرده است حتما به او بگویید که شیر می دهید زیرا ممکن است آنچه می خورید و می نوشید از طریق شیر به کودک منتقل شود .

برای دوشیدن شیر روی یک جای بلند بنشینید و کاسه ای جلوی خود بگیرید سپس :

1- سینه خود را با یک دست از زیر نگه دارید و شروع به مالش از بالا به پاینن کنید عمل مالش را در تمام دور سینه انجام دهید .

2- با پشت ناخن هایتان چند بار سینه را با ملایمت به سمت هاله فشار دهید . از فشارآوردن به بافت سینه خودداری کنید .

3- با فرار دادن شست ها در بالا و انگشتان در دیگر در زیر نایحه اطراف هاله را آرام به سمت پایین فشار دهید .

 

منبع مطلب شیردهی به نوزاد : سایت آسان طب

http://asanteb.com/

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 43
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 10
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 16
  • بازدید ماه : 12
  • بازدید سال : 845
  • بازدید کلی : 5,846